Internet World Stats podaje, że w czerwcu 2017 roku 9 323 488 Czechów korzystało z Internetu. To aż 88,3% wszystkich mieszkańców tego kraju. Co ciekawe, 4 600 000 to użytkownicy Facebooka! Mark Zuckeberg przyciągnął więc aż 43,6% z nich. Jeśli dodamy, że populacja Czech liczy 10 541 466 osób liczby te mówią same za siebie! Świat wirtualny i media społecznościowe mają ogromny zasięg, a to z kolei przekłada się na ich siłę oraz wpływy.
Uważaj na Social Media
Media społecznościowe to nie tylko możliwość kontaktu ze znajomymi, one realnie kształtują relacje z innymi, a także wpływają na podejmowane przez nas decyzje zakupowe.
Nielsen Social Media Report 2016 prześledził poczynania użytkowników sieci i przygotował zestawienie obrazujące to, co najczęściej robimy w social mediach w przeciągu miesiąca.
I tak aż 57% osób ogląda profile i strony znajomych, 55% komentuje posty innych użytkowników, 50% wysyła wiadomości i e-maile, 50% ogląda filmy, 50% publikuje w tym czasie zdjęcia, 47% klika „lubię to” 42% publikuje nowy status, 30% aktualizuje profil, 25% dołącza do grona fanów „czegoś” lub „kogoś”, a 23% gra „w coś”.
Ich moc oraz wpływ na jednostkę i społeczeństwo dość szybko podchwyciły firmy i różne marki.
Według Industry Report 2017 przygotowanego przez Social Media Examiner aż 92% sprzedawców ocenia social media za bardzo ważne dla ich biznesu, a 88% z nich wskazało, że działania w sieci mają sens, głównie ze względu na ekspozycję i większy ruch na stronie. 62% uważa zaś, że dla ich istnienia bardzo ważny jest Facebook. Jednocześnie zaledwie 42% deklaruje, że działania w sieci Zukcerberga są rzeczywiście bardzo efektywne.
Social media:
- kształtują wizerunek,
- dają realną i unikalną możliwość kontaktu z konsumentami,
- podtrzymują kontakt z obecnymi klientami – budują tzw. lojalnych fanów,
- pomagają zdobyć nowych klientów,
- zwiększają ruch na stronie.
Według Reuters Institute Digital News Report użytkownicy mediów społecznościowych uznają informacje zamieszczone w Internecie za wiarygodne, a to właśnie wiarygodność ma ogromny wpływ na zakupy potencjalnych klientów.
Raport Nielsena mówi m.in. o tym, że użytkownicy social mediów chętnie kupują w sieci np.: ubrania i akcesoria, książki, bilety na film, akcesoria domowe, bilety lotnicze, produkty dla urody i zdrowia, technologię mobilną, gry i zabawki. Rezerwujemy również hotele, wynajmujemy auta czy kupujemy muzyke na np. iTunes.
Co istotne, konsumenci chętniej sięgają po produkty firm, których profile obserwują w social media. Nie można też zapomnieć, że dają one możliwość komentowania zakupów poprzez publikowanie opinii na fanpage’u.
Jak wygląda królestwo czeskich mediów społecznościowych?
Według danych z czerwca 2017 roku Internet World Stats w tym niewielkim kraju o łącznej liczbie mieszkańców oszacowanej w 2015 roku na 10 541 466 osób aż 9 323 488 osób korzysta z internetu. To 88,3% społeczeństwa! Jeśli popatrzymy na te liczby i przyłożymy do nich 4 600 000 użytkowników Facebooka (43,6% populacji Czech) uświadomimy sobie, jak wielki zasięg i ogromną siłę mają social media.
Podpierając się danymi GlobalStats przyjrzyjmy się
najpopularniejszym mediom społecznościowym
2017 roku:
- Facebook 55,48%
- Pinterest 9,48%,
- Twitter 8,59%,
- YouTube 8,54%,
- Reddit 5%,
- Tumblr 3,49%.
Świetlana przyszłość
Odkąd media społecznościowe powstały i zaczęły się rozwijać pędzą w szybkim tempie. Według Statista w 2015 roku liczba użytkowników social media w Czechach wynosiła 4,66 mln, w 2017 roku było to 4,98 mln. Prognozy wróżą dalszy wzrost:
-
2018 rok – 5,1 mln,
-
2020 rok – 5,28 mln,
-
2022 rok – 5,4 mln.
To oni rządzą!
W social mediach brylują ekscentryczne osobowości, celebryci, gwiazdy mody i filmów czy sportowcy.
Raport Nielsena z 2016 roku za najbardziej wpływową personę tego światka uznał Bethany Motę, amerykańską video blogerkę.
Korzystając ze sławy poszerzają swoją publiczność, a przy okazji reklamują firmy i marki tym samym pomnażając swój majątek.
Bezapelacyjnym królem czeskich mediów społecznościowych jest Petr Čech!
Zarówno na Facebooku, jak i na Tiwtterze jest numerem 1.
Fanom sportu na pewno nie trzeba go przedstawiać. To piłkarz występujący na pozycji bramkarza w barwach angielskiego Arsenalu. Jego zarobki w 2015 roku oszacowano na 5,2 mln funtów.
Przejdźmy do danych!
Największa liczba fanów na Facebooku:
-
Petr Čech – 5 159 656,
-
Claire Muzik – 2 801 029,
-
Dobré rady a nápady – 1 436 503.
Największa ilość śledzących na Twitterze:
-
Petr Čech – 1 748 639,
-
Petra Kvitova – 507 461,
-
Vtipyna Každý den – 415 368.
Największa ilość odsłon na Youtube:
-
Brick Builder – 845 494 914,
-
ViralBrothers – 580 446 753,
-
AApV – Vids For Kids – 282 315 181.
Patrząc na czeski rynek social media można powiedzieć, że większość firm i marek jest w jakiś sposób na nim obecna.
Na Facebooku czy Twitterze królują znani: sportowcy i celebryci – podkręcają promocję własnej osoby i przyciągają reklamodawców. W czołówce peletonu mocno trzymają się też strony typu porady i inspiracje.
Z kolei numer 1. czeskiego YouTube’a jest Brick Builder, za którym kryją się klocki Lego. Dość interesującą pozycją na tej liście są ViralBrothers, specjaliści od viral video (są to filmy umieszczane w sieci, których głównym celem jest wypromowanie marki, produktu bądź jakiejś idei, a które użytkownicy internetu z jakiegoś powodu sobie przesyłają), którzy budzą duży rozgłos w mediach. Wśród najlepszych znalazła się firma AApV – Vids For Kids produkująca proste filmy animowane dla dzieci o podłożu edukacyjnym.